background
image1 image2 image3

Welkom op de website van de geloofskern Sint Michiel Westmeerbeek

PASTORALE EENHEID HEILIGEN PRISCA EN AQUILA

Begin 2018 werd onze federatie Herselt Hulshout Westerlo omgevormd naar de  pastorale eenheid met de naam ‘Heiligen Prisca en Aquila’.

Prisca en Aquila waren een joods echtpaar dat door maatregelen van keizer Claudius was verbannen uit Rome. In Korinthe ontmoeten ze de apostel Paulus die bij hen verbleef, hij werkte bij hen als tentenmaker. 18 maanden later reisden ze met hem naar Efeze. Wanneer Paulus zijn missiereis voortzette bleven zij in Efeze en leidden waarschijnlijk de gemeente daar. Wanneer Apollos in Efeze het geloof verkondigde, legden zij hem uit ‘wat wat de Weg van God precies inhield’ (Hand. 18,26).

De pastorale eenheid omvat 14 geloofskernen, zijnde Bergom, Blauberg, Herselt, Heultje, Houtvenne, Hulshout, Oevel, Oosterwijk, Ramsel, Tongerlo, Voortkapel, Westerlo, Westmeerbeek en Zoerle-Parwijs.

Geloofskern Sint Michiel Westmeerbeek

Buiten Sint Michiel vieren we ook de heilige Donatus, telkens het tweede weekend van juli, op zaterdagavond om 19.00 u in de kerk van Westmeerbeek.

SINT MICHIEL

Sint Michiel is één van de aartsengelen. Volgens een legende joeg Michaël/Michiel de duivel uit de hemel.  Wanneer boze geesten een draak maken en daarmee naar de hemel gaan, lukt het Michaël de draak te verjagen en daarmee de boze geesten uit de hemel te weren. Vanaf dat moment is er één wereld boven in de hemel en één wereld in de diepte.

DE HEILIGE DONATUS TE WESTMEERBEEK

Op de tweede zondag van juli werd, sinds 1734, te Westmeerbeek een processie gehouden met de Heilige Donatus, “de donderheilige”. De Heilige Donatus wordt aanroepen als beschermer tegen alle natuurrampen zoals donder, bliksem, hevige rukwinden, hagelbuien, overvloedige regens, verwoestingen van de oogst.

Ook tegen brand en langdurige droogte vraagt men zijn hulp. Hij wordt tevens aanbeden tegen onheil in het huisgezin en zelfs tegen een onvoorziene dood. Vanaf de 2de wereldoorlog (1941) wordt hij gevraagd voor bescherming tegen dreigend oorlogsgevaar met de daar bijhorende bombardementen en gevechten met kernwapens. De laatste jaren smeekt men om zijn hulp tegen het gevaar op de weg en vooral tegen het toenemend geweld en de diefstallen.

In 1734 kwam er een relikwie van de Heilige Donatus naar Westmeerbeek. Deze werd in 1754 zeer plechtig ingehuldigd en vanaf 1768 trok er jaarlijks een Sint-Donatusprocessie als begankenis dwars door het dorp naar de Steenkenshoeve.

(Uit ‘Sint-Donatusbegankenis te Westmeerbeek” 1984, door Marcel Goovaerts).

Waarom  er op een gegeven moment twee Donatussen in de processie meegedragen werden? Het beeld van de oude Donatus was versleten en men had een prachtig nieuw beeld aangekocht. De eerstvolgende keer dat de processie uitging, nam men natuurlijk het nieuwe beeld mee en liet men het oude in de kerk.

Owee, dat had men beter niet gedaan want tijdens die processie heeft het gedonderd en gebliksemd en is iedereen nat geworden. De mensen dachten dat dit de wraak was van het oude Donatusbeeld.  Sindsdien droeg men zowel het nieuwe als  het oude beeld mee tijdens de processie.

2024  parochiewestmeerbeek   globbers joomla templates